متا تگ هایی که گوگل آنها را درک می کند
نویسنده پست:
محمدمهدی خارکن
دستهبندی:
تاریخ پست:
آبان 30, 1401
تعداد بازدید
7,925
هر سایتی برای اینکه بهتر توسط موتورهای جستجو درک شود باید از یک سری بسترها و قابلیتها برای ارتباط با موتور جستجو بهره ببرد. در بستر سایتها بخشی از این اتفاق با کمک تگهای متا یا meta tagها رخ میدهد. طراحان وب میتوانند با تنظیم کردن متاتگها، سیگنالهایی را برای خزندهها و موتورهای جستجو بفرستند. در این نوشته از سایت گروه تحقیقاتی خارکن میخواهیم به بررسی و معرفی متاتگهایی بپردازیم که گوگل میتواند آنها را درک کند. متاتگهایی نظیر: مت تگ ویو پورت، متاتگ دیسکیریبشن، متاتگ کی ورد و… از جمله متاتگهایی هستند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اهمیت شناخت متاتگهایی که گوگل آنها را درک میکند ازاینجهت است که شما با دانستن آنها میتوانید وبگاه خود را تقویت کنید و در صورت عدم وجودشان در سایتتان اقدام به پیگیری کنید و در نتیجه سئو سایتتان تقویت خواهد شد. البته همه این متاتگها برای سئو سایت ضروری نیستند.
متاتگها چه کاربردی دارند و در کجا قرار میگیرند؟
متاتگها در بخش head سایت قرارمیگیرندد و کاربرد آنها به این شکل است که خزندههای گوگل هنگامی که بخش head سایت را مورد بررسی قرار میدهند، با متا تگها روبرو شده و دستوراتی که در آنها قرار دارد را پردازش میکنند و این مورد باعث میشود تا ما بتوانیم مدیریت بهتری بر روی صفحات سایت خود داشته باشیم. در ادامه بهصورت دقیقتری با انواع متا تگهایی که گوگل میتواند آنها را درک کند آشنا خواهیم شد و همچنین پی خواهیم برد یک متاتگ به چه شکلی میتواند برای سایت کاربرد داشته باشد.
متا تگ دیسکریبشن – توضیحات (Meta Description)
در Meta Description شما میتوانید توضیحاتی مرتبط با محتویات صفحه سایتتان قرار دهید و کاربر با مطالعه آن توضیحات متوجه شود که اگر به این صفحه از وبگاه شما بیاید با چه مواردی روبرو خواهد شد. بر اساس روزآمدکردنهای جدید گوگل نوشتن متا دیسکریپشن تأثیر مستقیمی بر روی سئو ندارد، اما باعث خواهد شد تا رابط کاربری افزایش پیدا کرده و کاربر با خواندن گذرای متن متا دیسکریپشن بیشتر تشویق شود تا سایت شما را انتخاب کند و این امر باعث خواهد شد که سی تی آر(CTR) سایت شما افزایش پیدا کند.
تگ تایتل – (Meta Title)
تگ تایتل خود ماهیت متاتگ بودن را ندارد، اما در بخش head سایت در کنار متا تگها قرار میگیرد و از نظر اهمیت نسبت به متا تگها دارای اهمیت قابلتوجهی است. متن قرار گرفته در تگ تایتل، بهعنوان عنوان سئو نیز شناخته میشود و هنگامی که کاربر موردی را جستوجو میزند، محتویات تگ تایتل به شکل متنی آبیرنگ به نمایش در میآیند و یا در نوار بالای مرورگر قرار میگیرند. برای نوشتن این بخش از یک صفحه از محتوای تکراری استفاده نکنید و آن را طوری بنویسید که وقتی کاربر آن را مشاهده میکند، علاقه پیدا کند تا وارد وبگاه شما شود.
متاتگ روبات – (Meta Robots)
یکی از اساسیترین و مهمترین متا تگهای هر سایت متاتگ روبات – (Meta Robots) است، با استفاده از این متاتگ شما میتوانید محدودیتهایی را بر روی خزندههای گوگل اعمال کنید و برای آنها مشخص کنید که صفحهای را ایندکس کنند یا نکنند، عکسهای هر صفحه را ایندکس کنند یا خیر، لینکها از نوع فالو باشند و یا از نوع آنفالو و… . این متاتگ جز متا تگهای حساس بهحساب میآید و اگر برخی از بخشهای آن بهصورت نادرست تنظیم شوند، باعث خواهد شد تا بخشی از انرژی، زمان و پول شما از بین برود، پس در هنگام مشخصکردن مقدارهای آن با درک بالا این کار را انجام دهید. در ادامه بهصورت دقیقتر با بخشهای مختلف آن روبرو خواهیم شد.
<meta name=”robots” content=”noindex”>
وقتی مقدار متاتگ روبات برابر با noindex میشود، آن صفحه که این مقدار را گرفته است، در نتایج موتور جستجو قرار نخواهد گرفت.
<meta name=”robots” content=”nofollow”>
وقتی مقدار متاتگ روبات برابر با nofollow میشود، پیونددادنهای آن صفحه به حالت نوفالو در خواهند آمد.
<meta name=”robots” content=”none”>
وقتی مقدار متاتگ روبات برابر با none میشود، به این معنا است که مقدار این متاتگ برابر با دو مقدار nofollow و noindex است. یعنی شما با قراردادن یکبار none میتوانید دو مقدار را برای خزندهها مشخص کنید که قطعاً این کار نسبت به اینکه دو بار بهصورت جداگانه مقادیر noindex و nofollow را مشخص کنیم، بهینهتر خواهد بود.
<meta name=”robots” content=”nosnippet”>
با قراردادن این مقدار برای متا تگ روبات، توضیحات متنی جایگزین برای محتواهایی نظیر ویدئو و عکس نمایش داده نخواهد شد.
متا تگ کاراکتر – (Meta Charset)
<meta name=”Charset” content=”utf-8″>
با استفاده از این متا تگ شما میتوانید نوع محتوا و کاراکترهای زبانهای خاصی مانند فارسی را برای موتور جستجو قابلدرک کنید و از بههمریختگی نوشتههای خود جلوگیری کنید. مقدار این متا تگ را برابر با utf-8 قرار دهید.
متا تگ احراز مالکیت برای گوگل – (Meta google site verification)
<meta name=”google site verification” content=” “>
برخی از ابزارهای وب مستری؛ مانند سرچ کنسول برای اتصال نیاز به احراز مالکیت دارند، یکی از روشهایی که برای این کار وجود دارد این است که شما عبارت دریافتی از سرچ کنسول را در بخش کانتنت قرار دهید تا گوگل متوجه شود که شما به سایت دسترسی مالک دارید و بعد ابزارهای خود را در اختیارتان قرار خواهد داد.
متا تگهایی که گوگل آنها را درک میکند
در این نوشته قصد داشتیم تا به موضوع بررسی و معرفی متا تگهایی که گوگل آنها را درک میکند بپردازیم، ازاینرو اول به کاربرد متا تگها و سپس به معرفی برخی از متا تگهایی که گوگل آنها را درک میکند پرداختیم. برخی از متا تگهایی که معرفی کردیم عبارتاند از: متاتگ دیسکریبشن – توضیحات (Meta Description) – متا تگ روبات – (Meta Robots) – متا تگ کاراکتر – (Meta Charset) و…. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید بوده باشد و درصورتیکه سؤالی در مورد متا تگها دارید، آن را در بخش کامنتهای این مقاله با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.
منبع: metatags. org